Rajkahini Download

Rajkahini

শিলাদিত্যের যখন জন্ম হয়নি, যে সময়ে বল্লভিপুরে রাজা কনক সেনের বংশের শেষ রাজা রাজত্ব করছিলেন, সেই সময় বল্লভিপুরে সূর্যকুণ্ড নামে একটি অতি পবিত্র কুণ্ড ছিল৷ সেই কুণ্ডের একধারে প্রকাণ্ড সূর্যমন্দিরে এক অতিবৃদ্ধ পুরোহিত বাস করতেন৷ তাঁর একটিও পুত্র-কন্যা কিংবা বন্ধুবান্ধব ছিল না৷ অনন্ত আকাশে সূর্যদেব যেমন একা, তেমনই আকাশের মতো নীল প্রকাণ্ড সূর্যকুণ্ডের তীরে আদিত্যমন্দিরে সূর্যপুরোহিত তেজস্বী বৃদ্ধ ব্রাহ্মণ বড়োই একাকী, বড়োই সঙ্গীহীন ছিলেন৷ মন্দিরে দীপদান, ঘণ্টাধ্বনি, উদয়-অস্ত দুই সন্ধ্যা আরতি, সকল ভারই তাঁর উপর-ভৃত্য নেই, অনুচর নেই, একটি শিষ্যও নেই! বৃদ্ধ ব্রাহ্মণ একাই প্রতিদিন ত্রিশ সের ওজনের পিতলের প্রদীপে দুই সন্ধ্যা সূর্যদেবের আরতি করতেন; প্রতিদিনই সেই শীর্ণ হাতে রাক্ষসরাজার রাজমুকুটের মতো মন্দিরের প্রকাণ্ড ঘণ্টা বাজাতেন; আর মনে মনে ভাবতেন, যদি একটি সঙ্গী পাই, তবে এই বৃদ্ধ বয়সে তার হাতে সমস্ত ভার দিয়ে নিশ্চিন্ত হই৷

Rajkahini

ABOUT THE AUTHOR
Abanindranath Tagore (7 August 1871 – 5 December 1951) was the principal artist and creator of ‘Indian Society of Oriental Art’ and the first major exponent of swadeshi values in Indian art, thereby founding the influential Bengal school of art, which led to the development of modern Indian painting [1][2] He was also a noted writer, particularly for children. Popularly known as ‘Aban Thakur’, his booksRajkahini, Budo Angla, Nalak, and Khirer Putul are landmarks in Bengali language children’s literature.

Tagore sought to modernize Moghul and Rajput styles in order to counter the influence of Western models of art, as taught in Art Schools under the British Raj and developed the Indian style of painting, later known as Bengal school of art. Such was the success of Tagore’s work that it was eventually accepted and promoted as a national Indian style within British art institutions under the epithet of Indian Society of Oriental Art.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top